Válasz a Tamási Szülői Választmány részére
Tisztelt Tamási Szülői Választmány!
Tisztelettel megköszönjük a Szülői Választmány 2024. március 8-án, péntek délelőtt küldött megkeresését és az abban szereplő fontos kérdéseket. Jelen levelünket nyilvánosan is közöljük a honlapunkon, hogy válaszaink minél gyorsabban eljuthassanak a további érintettekhez, az iskola tanáraihoz és diákjaihoz is.
Sajnos a szülői választmányi és tanári személyes bemutatkozásunkat követő egy hétben a tanárok, a szülők és a tanulók (továbbiakban: Érintettek) helyett és megkérdezésük nélkül egyes hangadó személyek és szervezetek saját elképzeléseiket az Érintettek véleményének beállítva úgy kezdtek petíciógyűjtésbe, tüntetésszervezésbe, hogy még csak egy kérdést sem tettek fel a Gábor Dénes Egyetemnek (továbbiakban: GDE) a közzétett és bemutatott Tamási iskolafejlesztési koncepciójával kapcsolatban. Tisztelettel megköszönjük a szülőknek és a szülői választmányi tagoknak, hogy – minden nehézség és külsős nyomásgyakorlás ellenére – összegyűjtötték és megküldték kérdéseiket. Némely kérdésükre korábban már adtunk választ a honlapunkra kikerült információkban, de az alábbiakban egyben összefoglalva válaszolunk kérdéseikre.
Mint bizonyára értesültek róla, 2024. március 8-án késő délután a GDE közleményt adott ki, hogy visszavonja a Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium (továbbiakban: Tamási) fenntartói jogainak átvételével kapcsolatos kérelmét, így már elvi lehetősége sincs, hogy a GDE a 2024/25-ös tanév kezdetétől átvegye a Tamási fenntartói jogait. Sajnáljuk, hogy az előzőekben említett személyek illetve szervezetek nem hagyták, hogy az Érintettekkel részleteiben végigegyeztessük az elképzeléseinket, és – figyelemmel az Önök elvárásaira is – azt közösen részleteiben, az összes Érintett véleménynyilvánításával kidolgozhassuk. A visszalépésünk okairól részletesen írtunk a közleményünkben (https://gde.hu/tamasiaron), amelyet elküldtünk a Tamási vezetésének, kérve, hogy juttassák el az Érintettek részére is.
A fenntartói jog átvételétől történt elállásunk ellenére továbbra is fontosnak tartjuk a nyílt és őszinte kommunikációt, a partnerséget, valamint figyelemmel vagyunk a számos támogató pozitív visszajelzésre, akiknél lépésünk érthető módon csalódottságot válthatott ki, mindezekért szükségesnek érezzük, hogy válaszoljuk a megkeresésekre. Levelükben feltett kérdéseikre az alábbi válaszokat tudjuk adni:
1. Kérjük, hogy nevezze meg, hogy az ígért, átlagosan évi 600 millió Ft-ot milyen célokra kívánja felhasználni a következő négy évben.
Ezen belül mennyit szánna éves lebontásban:
a. motivációs bérfejlesztésre a tanárok számára,
b. új munkaerők, így új tanárok, pedagógiai asszisztensek, fejlesztőpedagógusok, iskolapszichológusok stb. alkalmazására,
c. az infrastrukturális fejlesztéseken belül:
i. digitális eszközök (pl. okostáblák, laptopok) beszerzésére és hány osztály számára,
ii. az iskolaépület felújítására,
iii. az iskolaudvar és sportpálya felújítására,
iv. egyéb beszerzésekre, egyéb fenntartási költségekre.
A GDE által felajánlott, átlagosan évi 600 millió Ft-os többletforrás felhasználását az Önök által is megfogalmazott célokra az Érintettekkel közösen – bevonásukkal egy erre a célra létrehozandó innovációs testület által – meghatározott prioritások mentén kívántuk biztosítani. A tanárok teljesítményértékelésen alapuló bérkiegészítésére legalább évi 300 millió Ft-ot terveztünk fordítani.
A négy év alatt összesen 2,4 milliárdos támogatást terveztünk adni, azzal, hogy az első években 600 millió Ft-nál többre is szükség lehet a gyors ütemű fejlődés érdekében.
Az első években azért fontos a GDE által biztosított 600 millió Ft-os pénzbeli támogatás, mert elképzelhető, hogy az átmeneti időszakban még nem sikerült volna megfordítani a Tamásiból való intenzív tanulói elvándorlást, és ezért nem is lehetett volna ezekben az években számottevő szülői hozzájárulással számolni.
2. Kérjük, tisztázza, hogy a tervezett 600 millió Ft-ból kíván-e természetbeni juttatásokat szolgáltatni a jelenlegi vagy jövőbeni diákok számára (pl. a tandíjmentes diákok számára oktatás biztosítása, szakkörök, fakultációk szervezése, az iskola által nyújtott bármilyen program vagy szolgáltatás nyújtása).
A kérdésben szereplő szolgáltatások fejlesztése központi eleme a koncepciónak, így azokra forrást is szükséges biztosítani. Az innovációs testület a GDE a felajánlott, átlagosan évi 600 millió Ft felhasználásáról teljes egészében szabadon rendelkezhetett volna a közösen meghatározott és priorizált feladatokra és célokra. Annak érdekében, hogy a 600 millió Ft átadása transzparens és ellenőrizhető legyen, azt terveztük, hogy a GDE a teljes forrást pénzben átadja a Tamásinak, és a beszerzések közvetlenül ott valósulnak meg.
A konkrét pénzbeli támogatáson felül a GDE tervezte a nála meglévő szellemi tudást, képzéseket, tananyagokat is megosztani a Tamási diákjaival és tanáraival, természetesen ezt az Érintettek számára teljesen ingyenesen.
3. Kérjük, tisztázza, hogy a tandíjmentesen tanuló diákok milyen külön költségekre számíthatnak a plusz szakkörök, fakultációk, menzaátalakítás kapcsán.
A GDE értékrendje szerint minden diák – függetlenül attól, hogy a szülei hozzájárulnak-e a Tamási fenntartásához – egyenrangú, azonos jogok és kötelezettségek vonatkoznak rájuk. Az Érintettekkel közösen megvitatandó terveink szerint a hosszú távon a tanulók mintegy fele esetén alkalmazott szülői hozzájárulás biztosítaná a Tamási fenntartását, a többi tanuló szülői hozzájárulás nélkül (ösztöndíjasan vagy állami finanszírozással) tanulhatna.
A nem fizető tanulók között lennének a körzetesek, a testvérek és a kiemelkedő tanulmányi eredményekkel rendelkező diákok, de ezek belső arányát az Érintettekkel közösen szerettük volna meghatározni.
4. Kérjük, tisztázza, hogy a tanárok motivációs bérkompenzációja pontosan mikortól indul, és milyen mértékű lesz. Mivel várható, hogy az átvételről szóló döntést követően már 2024 nyarán elkezdődik az új pedagógiai program kidolgozása, és a folyamat a tanárokra extra terheket ró, szeretnénk látni, hogy mikortól számíthatnak az ennek ellentételezésére szánt motivációs bérkompenzációra.
A GDE azt javasolta, hogy 2024. augusztustól az őszi félév során – még értékelés nélkül – mindenki kapjon 200 eFt-os havi rendszeres bérkiegészítést, majd az Érintettekkel közösen határozzuk meg a bevezetendő tanári teljesítményértékelés kereteit. 2025 tavaszától tértünk volna át egy féléves ismétlődésű teljesítményértékelési rendszerre, amely alapján meghatározásra kerül a (havi 300 eFt-ig terjedő) bérkiegészítés összege.
5. Kérjük, tisztázza, hogy a motivációs bérkompenzáció kizárólag teljesítménybérezést tartalmaz-e és összefüggésben áll-e az új pedagógiai program kidolgozásában és megvalósításában való részvétellel a tanárok részéről, vagy alapbéremelést is tartalmaz, amely minden tanárt egységesen érint.
A minden tanárt egységesen érint a bérkompenzáció, az első félévben fix, majd később teljesítményértékeléssel meghatározott összegben, az Érintettekkel közösen kidolgozandó objektív feltételrendszer alapján.
6. Kérjük, a transzparencia szellemében tisztázza, hogy pontosan milyen forrásokból és milyen arányban (saját tőke, állami, EU-s támogatások, egyéb bevételek) kívánja biztosítani az összesen 2,4 milliárd Ft-ot.
A GDE a Tamásinak nyújtani kívánt, átlagosan évi 600 millió Ft-os támogatást kizárólag saját forrásából kívánta biztosítani, azaz állami vagy EU-s támogatásokkal nem kalkuláltunk. A GDE – mint ahogyan azt korábban is leírtuk – vállalta volna, hogy ha az átlagosan évi 600 millió Ft-os támogatást nem biztosítja a Tamási részére, akkor azonnal visszaadja a Tamásit állami fenntartásba az összes addig átadott támogatással együtt.
7. Kérjük, tisztázza, hogy milyen jogi garanciákat kíván nyújtani arra, hogy a tamásis bevételek az iskola céljait fogják a jövőben is szolgálni.
Mivel a GDE többször kifejtette és nyilatkozta azt, hogy minden tamásis bevételt kizárólag csak az iskola céljaira lehet fordítani, azaz az „Érintettekkel közösen meghatározott és priorizált feladatokra és célokra”, így bármilyen észszerű és transzparens garanciát hajlandóak lettünk volna biztosítani az állami fenntartásba való visszaadáson túl is.
8. Kérjük, tisztázza, hogy milyen jogi garanciát vállal a levélben szereplő ígéretre, miszerint önként visszaadja a Tamásit, amennyiben a 2,4 milliárdos fenntartói támogatás nem valósul meg.
Amennyiben az Érintettek részére ez megnyugtató lett volna, például egy közjegyzői letétbe helyezett, a fenntartói jogok visszaadásáról szóló lemondó nyilatkozat ezt rendezheti.
9. Kérjük, tisztázza, hogy mire számíthatnak azok a családok, akiknek a gyereke már tamásis diák, azonban a testvérek csak 2024 után kezdenék meg a tamásis tanulmányaikat. Kérjük, pontosan írja le a tandíjkedvezmény mértékét ezen testvérek esetében.
A GDE – korábban kifejtett – álláspontja szerint a körzetes, kerületi és a testvér (akik nem biztos, hogy körzetesek vagy kerületiek) státuszú/jogállású tanulók a tehetségekkel együtt alkotnák azon tanulókat terveink szerint az összlétszám mintegy felében, akik szüleinek a végleges rendszer szerint nem kellene szülői hozzájárulást fizetniük. Azt, hogy ezen csoportokba tartozók között pontosan milyen elvek szerint kerülnének kiosztásra a rendelkezésre álló helyek, csak az Érintettekkel közösen lehetne meghatározni.
Itt szeretnénk felhívni arra a figyelmet, hogy bármilyen – Érintettekkel közösen kidolgozandó – szabályra is csak akkor lehet szükség, ha már a jelenleginél jóval nagyobb lesz az érdeklődés az iskola iránt. A GDE álláspontja szerint akkor lenne/lett volna sikeres az együttműködés, ha a Tamásiban: (i) a jelenlegi alacsony szintről jóval 90 pont fölé emelkednének a ponthatárok; (ii) az első osztályba legalább 120–150 gyermek jelentkezne a tavalyi harminccal szemben; (iii) a gimnáziumban a XII. kerületiek aránya 20%-kal emelkedne, de legalább elérné az 50%-os szintet.
10. Kérjük, tisztázza, hogy a jelenlegi tamásis általános iskolások számíthatnak-e tandíjmentességre vagy kedvezményre, és ha igen, mekkora mértékben, amennyiben a tanulmányaikat a gimnáziumban kívánják folytatni 2025 szeptembere után.
A GDE álláspontja szerint a körzetes, a kerületi és a Tamási általánosban végzett tanulók – akik nem biztos, hogy körzetesek vagy kerületiek – a tehetségekkel együtt alkotnák azon tanulókat, akik szüleinek a végleges rendszer szerint a gimnáziumban nem kellene szülői hozzájárulást fizetniük. Azt, hogy ezen csoportokba tartozók között pontosan milyen elvek és szabályok szerint kerülnének kiosztásra a helyek, csak az Érintettekkel közösen lehet meghatározni.
Ismét szeretnénk felhívni arra a figyelmet, hogy a kérdés csak akkor fog felmerülni, ha jelentősen nő a Tamásiba jelentkezők száma, és a ponthatárok vissza tudnak emelkedni 90 pont fölé a jelenlegi szintről.
11. Kérjük, tisztázza, hogy az átvétel időpontjától hány tanéven keresztül fogja megőrizni a német nemzetiségi oktatást, illetve garantálja a kétnyelvű érettségi letételének lehetőségét.
A GDE véleménye az, hogy a német nemzetiségi oktatás, illetve a kétnyelvű érettségi letételének lehetősége olyan értékek, amelyeket meg kell őrizni.
12. Kérjük, tisztázza, hogy az új természettudományos profil milyen átlagos óraszámban fogja növelni a diákok heti terheit alsóban, felsőben és gimnáziumban, vagy milyen tanórák terhére kívánják bevezetni a tanórák számának változatlanul hagyása mellett.
A GDE álláspontja szerint az új pedagógiai program kidolgozását követően a 2025/26-os tanévtől lehetett volna bármilyen változás az iskola pedagógiai programjában. Ennek kidolgozását az Érintettekkel együtt széles körű konszenzussal kívántuk megvalósítani.
A problémamegoldó gondolkodás, a matematika és a természettudományos ismeretek jobb és jelentősen magasabb színvonalú oktatását elsősorban nem a tanulók nagyobb vagy eltérített óraterhelésével kívántuk elősegíteni. A GDE olyan új oktatástechnológiai eszközökkel és tananyagokkal rendelkezik, amelyek véleményünk szerint jelentősen javíthatták volna ezen képzések eredményességét.
13. Kérjük, erősítse meg, hogy a Tamási jelenlegi épületegyüttesét, amíg a fenntartói jogot gyakorolja, kizárólag a Tamási iskola alap- és középfokú oktatási céljaira kívánja hasznosítani.
A GDE álláspontja szerint a Tamási jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseket is tartalmazó épületegyüttesét a közfeladat ellátásának céljából a Tamási javára kell hasznosítani. Ha a kérdés arra vonatkozik, hogy a GDE akart-e gazdálkodni a Tamási épületeivel, akkor erre a válaszunk nemleges, ez a Tamási vezetésének a feladata és hatásköre. Ha a kérdés az esetleges bérbeadásokra (pl. tornaterem, sportpálya) vonatkozik, akkor ez is a Tamási vezetésének a kizárólagos hatásköre, minden esetlegesen befolyó bevétel a Tamási bevétele.
14. Kérjük, adjon tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy többek között a sajátos nevelési igényű (SNI-s) és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMes) gyermekek fejlesztése érdekében pontosan mikortól és hány főben kívánja növelni a fejlesztőpedagógusok, iskolapszichológusok és pedagógiai asszisztensek számát.
A GDE átlagosan évi 600 millió Ft-os plusz pénzügyi keretet biztosított volna a Tamási fejlesztésére és az átmeneti időszak finanszírozására. A GDE álláspontja szerint a keret felhasználását, annak prioritásait és ütemezését csak az Érintettekkel együtt tudtuk volna meghatározni, így az SNI és BTM gyermekek fejlesztésére igényelt szolgáltatások körét és mértékét is.
15. Kérjük, tisztázza, hogy fenntartóváltás esetén a köznevelési szerződésben milyen vállalásokat tennének a tanulók számával, a tankötelezettség teljesítésével, az iskolai neveléssel-oktatással, a pedagógiai szakszolgálatok ellátásával összefüggő feladatokkal kapcsolatban.
Az összes vállalásunkat, az Önök által is említett jogszabályi előírások betartását természetesen a köznevelési szerződésben is vállaltuk volna.
16. Kérjük, erősítse meg, hogy a fenti kérdéseinkre adott válaszokkal összhangban fog köznevelési szerződést kötni egy esetleges fenntartóváltás esetén.
A GDE szándékai szerint csak úgy kötötte volna meg a köznevelési szerződést, ha azzal, annak tartalmával az Érintettek is egyetértettek volna, és a tárgyalásokon is képviseltették volna magukat.
17. Kérjük a GDE honlapon elérhető Tamási iskolát érintő anyagok regisztráció nélkül való elérhetővé tételét.
A GDE https://gde.hu/tamasiaron címen található oldalunk ez idáig is mindenki számára szabadon elérhető volt és marad is. A bemutató tananyagok hozzáférése valóban egy alapszintű regisztrációhoz kötött, ez a rendszer sajátossága, az ott megadott adatok csak a rendszer elérését szolgálják.
18. Kérjük továbbá a tervezett pedagógiai program (vagy a jelenlegi pedagógiai program módosítására tett javaslattervezetük) rendelkezésre bocsátását, amely elengedhetetlen a fenntartóváltás megítéléséhez.
A GDE elkészítette a Tamási fejlesztési koncepcióját, és döntött az átlagosan évi 600 millió Ft-os, GDE által biztosítandó plusz pénzügyi keretet biztosításáról. A fejlesztési terv prioritásainak, ütemezésének véglegesítése és az új pedagógiai program elkészítése az Érintettek nélkül nem lehetséges. A GDE vállalta volna, hogy ha nem tudott volna konszenzussal megállapodni az Érintettekkel 2025. március 31-ig az új korszerű pedagógiai programról, akkor a 2024/25-ös tanévre biztosított minimum 600 millió Ft-os támogatással együtt visszaadta volna a Tamásit állami fenntartásba 2025. július elsejével.
Még egyszer köszönjük, hogy az Érintettek képviseletében érdemben foglalkoztak a GDE javaslatával, egyben kérjük megértésüket, hogy a GDE nem vállalhatta tovább a szülők és tanárok megosztását célzó és az eszközökben nem válogató, a Tamási fejlesztési javaslatunknak még a tisztességes megtárgyalását is megakadályozni szándékozó külső erők elvtelen támadásainak a következményeit.
Kérjük, hogy jelen válaszlevelünket juttassák el az összes Érintett számára!
Tisztelettel, Gábor Dénes Egyetem
Budapest, 2024. 03. 11.