Tudományos Diákkör
Tudományos Diákköri Konferencia (TDK) célja és tevékenysége
Mi az a TDK?
A Tudományos Diákköri Konferencia (TDK) a magyar felsőoktatás egyik legrégebbi és legértékesebb hagyománya: egy lehetőség arra, hogy a hallgatók már az egyetemi évek alatt kipróbálhassák magukat tudományos közegben. A TDK nem csupán verseny, hanem alkotó közösség, ahol az ötletekből kutatás, a kutatásból pedig valódi eredmény születik.
Hogyan működik?
A TDK célja, hogy elősegítse a hallgatók bekapcsolódását a kötelező tananyagon túlmutató, elméleti és gyakorlati kutatómunkába. A munka egyéni és csapatmunkában is megvalósulhat, egy vagy több egyetemi oktató (konzulens) irányításával. A kutatás témáját általában az oktató határozza meg, de a hallgató is javaslatot tehet egy általa megjelölt tudományos téma felvetésével.
A konferencia
A kutatások eredményeit a hallgatók a Gábor Dénes Egyetem Tudományos Diákköri Konferenciáján mutathatják be. Az arra alkalmasnak tartott dolgozatok publikálásra kerülnek, és lehetőséget kaphatnak továbbjutni az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára (OTDK), ami kétévente kerül megrendezésre, és ahol az ország legtehetségesebb fiatal kutatói mérik össze tudásukat.
Miért érdemes TDK munkát végezni?
A Tudományos Diákköri Konferencia nem csupán egy kutatási lehetőség, hanem valós szakmai előnyt is jelent a hallgatók számára. Az itt megszerzett tudás, tapasztalat és kapcsolatok hosszú távon is meghatározhatják a szakmai pályát.
Miért jelentkezett a TDK-ra és hogyan választott kutatási témát?
LM: Tanulmányaim során eddig minden TDK-n részt vettem, elsősorban azért, mert a mesterképzésre való felvételinél plusz pontot jelent, és az alapszak elvégzése után szeretnék továbbtanulni mesterképzésen. Emellett mindig értékes és érdekes tapasztalatnak tartottam a kutatómunkát. 2023-ban a COVID-ról és annak hatásairól írtam, mivel személyesen is megtapasztaltam a járvány következményeit, és úgy éreztem, érdemes mélyebben is megérteni, mit is jelentett ez a világ számára. 2024-ben ismét részt vettem a TDK-n, ekkor „Az oktatási rendszerek társadalmi és gazdasági hatásai” című témát választottam. Mivel a jövőben a közgazdásztanári pálya felé szeretnék továbblépni mesterképzésen, ez a téma szakmailag is közel állt hozzám. Úgy gondolom, napjainkban is aktuális, és különösen izgalmas volt ezen a területen kutatni.
BJ: Egy Neptun-üzenetben láttam, hogy lehet TDK-ra jelentkezni, és úgy gondoltam, az a kutatási téma, amivel már korábban is foglalkoztam és voltak részeredményeim, érdemes lehet bemutatásra. A témaválasztás során a tudományterületek határán mozgó kérdést kerestem: a képzés során megismert dróntechnológia és mesterséges intelligencia iránti érdeklődésem találkozott a gombászattal, ami régóta a hobbim, és amiben már komoly előismeretekkel rendelkeztem.
BD: A konzulensem ajánlotta, hogy csatlakozzanak, mivel a szakdolgozatomból egy téma megfelelt TDK projektnek is.

Milyen élményt vagy eredményt adott Önnek a TDK – szakmailag vagy személyesen?
LM: A TDK számomra rengeteget adott: fejlődtem kommunikációs készségeimben, megtanultam önállóan kutatni és rendszerezni az információkat, valamint sokat tanultam a szövegszerkesztésről is. A konzulenseimtől nagyon sok szakmai tudást és támogatást kaptam, amiért hálás vagyok. 2023-ban III. helyezést értem el, a 2024-es dolgozatom pedig írásbeli dicséretben részesült. Ezek az eredmények a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjhoz is pluszpontot jelentettek, így nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a 2025/26-os tanévben sikerült elnyernem az ösztöndíjat. További előnye, hogy a TDK-dolgozat (részben – a szerk.) szakdolgozatként is elfogadható, így a befektetett munka több szempontból is megtérül.
BJ: Szakmailag a TDK és az OTDK szereplés meghatározó élmény volt, jelenleg a MATE doktorandusza vagyok ugyanebben a kutatási témában — ez a fejlődési út nagyban a TDK-nak köszönhető. Személyesen a TDK és az OTDK rengeteg élményt adott. A Csíkszeredai OTDK-n például lehetőségem volt bemutatni a munkámat, megismerni más kutatókat, kapcsolatokat építeni és gazdag kulturális programokon részt venni. Az akkori GDE témavezetőimmel azóta is élő szakmai és emberi kapcsolatot ápolok.
BD: A TDK végett még mélyebb kutatást végeztem a szakdolgozatom témájában és örültem neki, hogy előadhattam.
Mit üzen azoknak, akik TDK-jelentkezés előtt állnak?
LM: Azt üzenem nekik, hogy merjenek belevágni, kutatni és kiállni a saját eredményeik mellett. A TDK nemcsak szakmai, hanem személyes fejlődést is ad, és nagyszerű lehetőség arra, hogy kipróbálják magukat tudományos közegben. Ha valakit igazán érdekel a saját szakterülete, a TDK remek alkalom arra, hogy elmélyedjen benne és új ismereteket szerezzen. Bátorítok mindenkit, hogy kutasson és TDK-zzon!
BJ: Ha érzed magadban a lendületet és van egy témád, ami igazán érdekel, mindenképp vágj bele! A bírálók értékes, építő visszajelzéseket adnak, amelyek segítenek a kutatói gondolkodás fejlesztésében. A TDK-s tapasztalatokat a későbbiekben a záródolgozatodban vagy akár doktori felvételin is jól hasznosíthatod. Ráadásul egy nagyszerű alkalom arra, hogy kipróbáld magad előadóként egy támogató, motiváló közegben – itt minden visszajelzés érték, nincs „bukás”, csak tanulás és fejlődés.
BD: Szerintem mindenféleképpen megéri TDK-n indulni, ha van egy olyan témánk ami érdekel és szívesen megmutatnánk az egyetemnek, vagy akár az országos TDK-n.
Előnyt jelent a diplomamunkához
A TDK-ban megkezdett kutatás sok esetben alapja lehet a szakdolgozatnak, diplomamunkának. Ez lehetőséget ad arra, hogy a hallgató előre dolgozzon, csökkentse az utolsó félév terheltségét, és közben értékes tudományos tapasztalatot szerezzen.
Erősíti az önéletrajzot és a munkaerőpiaci esélyeket
A TDK-munka során a hallgatók fejlesztik vitakészségüket, érvelési technikáikat, valamint projektmunka- és prezentációs kompetenciáikat. Ezek a készségek a munkaerőpiacon különösen keresettek, így a TDK-ban való részvétel jelentős versenyelőnyt adhat az elhelyezkedésnél.
Előnyt jelenthet a továbbtanulásban
A TDK-eredmények előnyt jelentenek a mester- és doktori képzésekre való jelentkezés során is, hiszen a tudományos tevékenység bizonyítja a hallgató elhivatottságát és kutatói potenciálját.
Kapcsolatépítési lehetőség
A TDK és különösen az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) kiváló alkalmat biztosít arra, hogy a hallgatók kapcsolatot építsenek más egyetemek tehetséges kutatóival, oktatókkal és szakmai partnerekkel.
Az első saját publikáció – már hallgatóként
A legjobb dolgozatok később publikálásra is kerülhetnek, így a hallgatók már egyetemi éveik alatt tudományos szerzőként jelenhetnek meg, ami különösen értékes referencia a szakmai életpálya kezdetén.
- I. helyezett: Berzéki Marcel (Mérnökinformatikus MSc. hallgatónk):
Dolgozatának címe: Vegatációs indexek vizsgálata eltérő magasságú drónfelvételek alapján
Témavezető: Dr. Kozma-Bognár Veronika, tudományos rektorhelyettes, főiskolai docens.
- II. helyezett: Balogh János (Mérnökinformatikus MSc. hallgatónk):
Dolgozatának címe: Gombakörök non-invazív vizsgálatának lehetőségei drónokfelvétel alapú MI alkalmazásával
Témavezető: Dr. Kozma-Bognár Veronika, tudományos rektorhelyettes, főiskolai docens.
- III. helyezett: Belle Dániel (Mérnökinformatikus BSc. hallgatónk):
Dolgozatának címe: 2D Animációt Ajakszinkronizáció LSTM Modell Adatszettjének Javítása Szintetikus Adattal
Témavezető: Kupcsikné Fitus Ilona , mesteroktató
- Különdíj: Laczkó József (Műszaki menedzser BSc. hallgatónk)
Dolgozatának címe: Az elektrosztatikus kisülés (ESD) kockázatainak felismerése egészségügyi létesítményekben
Témavezető: Dr. Szander Norina, egyetemi docens
- Dicséret: Lakatos Mátyás (Gazdálkodási és menedzsment BSc. hallgatónk)
Dolgozatának címe: Az oktatási rendszerek társadalmi és gazdasági hatásai
Témavezető: Péter Szandra, óraadó oktató
Egyetemünkön a TDK tevékenység szép hagyományokra tekint vissza. A 2013-as évben a Gábor Dénes Főiskola nyerte el az Országos Tudományos Diákköri Konferencia Informatikai Szekciójának rendezési jogát. Továbbra is célunk az eddigi értékek megőrzése, sikeres hallgatóink szakmai kibontakozásának támogatása.
2025. évi Intézményi Tudományos Diákköri Konferencia
Idén 2025. december 15-én kerül megrendezésre a Gábor Dénes Egyetem Tudományos Diákköri Konferenciája, melyre intézményünk minden hallgatójának jelentkezését várjuk!

További információk kérhetők az alábbi címem: info@gde.hu
Dr. Kozma-Bognár Veronika
Tudományos Diákköri Tanács elnöke
